Rabu, Mei 31, 2006

CONTOHI KETULUSAN UMAR ABDUL AZIZ

Kita mahukan pemimpin yang benar-benar bekerja untuk Islam. Semua keputusan sama ada disemak atau tidak, dengan secara ikhlas dilakukan untuk kepentingan masyarakat. Tanpa memberitahu pun dia dah tahu ada orang yang akan menyemaknya. Tak ada udang di sebalik batu.
Kita mahu pemimpin, jika dia menolong rakyat dia tidak membezakan, ini rakyat Umno, ini rakyat PAS. Kalau saya nak tolong orang Melayu, saya tolong, bukan terhad kepada Melayu Umno atau Melayu saudara sendiri saja. Pemimpin sepatutnya boleh dinilai. Orang boleh tegur dia dan memperbetulkan kesalahannya.
- Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim

TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM
Lahir tahun 1946. Beliau adalah Pengerusi Amanah Mellenia Fund Berhad dan Pengerusi Malaysia Discount Berhad. Beliau juga Ahli Lembaga Pengarah SIRIM Berhad, Titan Petrochemicals & Polymers Berhad, Institute of Strategic and International Studies, Malaysia (ISIS). Selain itu Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti Utara Malaysia.
Khalid merupakan Jawatankuasa Eksekutif Unit Investment Fund dan Ahli Financial Engineering Advisory Forum kepada Bank Pembangunan Islam, Jeddah. Mendapat ijazah pertama ekonomi Uversiti Malaya dan memperolehi sarjana pengurusan perniagaan daripada Universiti Queensland, Australia, 1975.
Beliau kerap diingati sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Permodalan Nasional Berhad dan CEO Kumpulan Guthrie Berhad sehingga tahun 2003. Pada waktu ini beliau adalah Senior Visiting Fellowship di Oxford Centre of Islamic Studies, Oxford University, United Kingdom.

Baca seterusnya: Pandangan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim Terhadap kepimpinan negara.

Tiada ulasan: